Çevre danışmanlık hizmetleri, çevre mevzuatına uyumu sağlama ve çevre kirliliğini önlemek için işletmelere verilen hizmetlerdir. Çevre danışmanları, işletmelerin, kuruluşların ve tesislerin ülkemizin çevre mevzuatına uygun şekilde çalışmalarını sağlamak için çevresel riskleri değerlendirir, çevresel yönetim sistemleri geliştirir ve çevresel eğitimler düzenler. Ülkemizin çevre mevzuatına göre bazı işletmelerin kendi bünyesinde çevre birimi kurması ya da dışarıdan çevre danışmanlık hizmeti alması zorunludur. Çevre danışmanlık hizmetini yine mevzuata göre yeterliliğini almış çevre danışmanlık firmaları verebilir.
Alışveriş Merkezleri çevre mevzuatına uyum sürecinde kendi çevre birimlerini kurabildikleri gibi genellikle dışarıdan çevre danışmanlık hizmeti almaktadırlar. AVM’lere verilen çevre danışmanlık hizmetleri normal firmalarla aynı şekilde yürütülmektedir. Çevre danışmanlık hizmeti verilmeye başlanan AVM’lerde süreç genellikle aşağıdaki adımlarla ilerlemektedir.
- İç Tetkik Raporu: Çevre danışmanlık sözleşmesi imzalandıktan sonra bakanlığın belirlediği formata uygun olarak hazırlanan rapordur. Sözleşme 3 ay içerisinde hazırlanması gerekmektedir. İşletmenin çevre mevzuatındaki eksikliklerini belirleyerek hızlı bir şekilde eksikliklerin giderilmesi için ivedilikle hazırlanmalıdır.
- Eğitimler: Personele çevre mevzuatı kapsamında sorumlulukları hakkında eğitim verilir.
- Endüstriyel Atık Yönetim Planı: AVM yönetiminin sorumluluğunda olan atıklar kodları ile ile belirlenerek Bakanlığın yayınladığı formata göre endüstriyel atık yönetim planı hazırlanır. EAYP ile ilgili detaylı bilgi için hazırlamış olduğumuz içeriğe buradan ulaşabilirsiniz.
- Sıfır Atık: Sıfır atık sistemine kayıt olmak için AVM bünyesindeki tüm işletmelere sıfır atık kutuları tahsis edilir. Bunların fotoğraları ile birlikte sıfır atık bilgi sistemine kayıt olmak için başvuru yapılır. Uygun görülürse sıfır atık belgesi işletmeye yollanır. Sıfır atık ile ilgili detaylı bilgi için hazırlamış olduğumuz içeriğe buradan ulaşabilirsiniz.
- ÇED Görüşü: ÇED görüşü almak için bakanlık tarafından istenen, işletmeye ait evraklar tamamlanmalıdır. Dilekçe ve evraklar Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüklerine teslim edilir. Başvuru sonuçlandıktan sonra işletmenin, Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği’nin Ek-1 ve Ek-2 listesinden hangisine girdiği veya bunların haricindeki ÇED kapsam dışı görüşü çıkar. Ek-1 listesinde yer alan işletmeler ÇED raporu hazırlamak zorundadır. Ek-2 listesinde yer alan projeler ise proje tanıtım dosyası hazırlamak zorundadır.
- Çevre İzin Muafiyet Belgesi: Şuanda AVM’ler çevre izninden muaf oldukları için çevre izin muafiyet belgesini almak için başvuru yapılır. Bakanlık denetleme yaptıktan sonra çevre izin muafiyet belgesini verir.
- Aylık Faaliyet Raporu: Çevre danışmanı hizmet verdiği işletmeye her ay düzenli olarak giderek denetimlerde bulunur. Çevre mevzuatına aykırı gördüğü durumları işletmeye bildirir ve aylık faaliyet raporunu doldurarak bu eksiklikleri kaydeder. İşletmenin eksiklikleri biran önce gidermesi gerekmektedir. Aksi durumlarda cezai işlemlere maruz kalabilir.